الاخبارصحة

5 طرق طبيعية لصبغ الشعر تقدري تعمليهم بنفسك في البيت

كلنا عارفين التأثير السلبي للصبغات على الشعر بسبب انها بتحتوي على مواد كيميائية مضره للشعر ، عشان كده النهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم طرق طبيعية لصبغ الشعر ، بمكونات موجودة في مطبخك ، الوصفات فعالة وفي نفس الوقت هتحافظ على شعرك صحي وكمان هتديه نعومة.

طرق طبيعية لصبغ الشعر: طبعا اللون اللي هتحصلي عليه من الصبغات الطبيعية دي بيعتمد على لون شعرك الاساسي ، وكمان لو عايزة تعملي عملية تفتيح طبيعي للشعر اللي هي بتوازي سحب اللون قبل الصبغة ، ممكن تحطي عصير ليمون قبل صبغ شعرك باي طريقة من الطرق اللي هنعرفها دلوقتي مع بعض.

1- صبغة البنجر: لو عايزة لون ارجواني – نبيتي ، هاتي البنجر قطعيه قطع صغيرة واخلطي معاه 1 معلقة صغيرة عسل, 1 معلقة صغيرة من زيت جوز الهند في طبق مع بعض.

اضربي المكونات كلها مع بعض وصفيها ، حطي الخليط على الشعر وسيبيه لمدة 60 دقيقة ، وبعدين اغسليه بشامبو خفيف وبلسم ، هتحصلي على لون غني من غير ما تضري شعرك.

البنجر هيساعد على زيادة تدفق الدم في فروة راسك ، وده بدوره هيخلي الشعر ناعم وصحي.

طرق طبيعية لصبغ الشعر 2- صبغة الوان الطعام: خدي ½ كوباية من بلسم الشعر اي نوع بتستخدميه وامزجي معاه كام نقطة بس من اي لون طعام عايزة تعمليه ، وتقدري تزودي او تقللي اللون على حسب لو عايزة لون قوي او عايزة لون باستيل خفيف.

حطي الخليط على شعرك وسيبيه لمدة 15 – 20 دقيقة ، وبعدها اغسليه.

الوان الطعام آمنه جدا على الشعر ، لانه اصلا مناسب للاستهلاك البشري وبنستخدمه في الاكل عادي وخالي من المواد الكيميائية ، بالاضافة ان البلسم هيغذي شعرك ويخليه ناعم.

3- القهوة للشعر الابيض: خدي ½ كوباية من القهوة الاسبريسو معمولة بالطريقة العادية ، واخلطي معاها ½ كوباية بلسم ، وبعدين ضيفي 1 معلقة كبيرة قهوة مطحونة.

حطي الخليط على شعرك ، وسيبيه لمدة 60 دقيقة وبعدها اغسليه.

القهوة تعتبر منشط طبيعي للشعر ، لانها بتساعد على تحفيز نمو الخلايا ، وتغطية الشعر الابيض بلون طبيعي.

4- صبغة القرفة: الطريقة دي هتديكي لون بني محمر خفيف ، اخلطي ½ كوباية من القرفة مع ½ كوباية من البلسم ، حطي الخليط على الشعر وسيبيه لمدة 45 – 60 دقيقة ، وبعدها اغسلي شعرك بشامبو خفيف.

القرفة بتساعد على ترطيب فروة الراس وبترجع لمعان الشعر الطبيعي ، مع صبغ الشعر بلون بني محمر طبيعي لشعرك.

5- صبغة عصير الجزر: للون برتقاني محمر ، اخلطي عصير الجزر مع 1 معلقة كبيرة من زيت جوز الهند او زيت الزيتون ، حطي الخليط على شعرك ولفيه بكيس بلاستيك ، وسيبيه لمدة 60 دقيقة على الاقل ، بعدها اشطفيه باستخدام خل التفاح للحصول على لون برتقاني محمر طبيعي وشعر بيلمع.

الجزر معروف انه غني بفيتامين أ المعروف بتعزيز نمو الشعر وكثافته.

تونر الشعر: اعرفي ازاي تحضري تونر الشعر لتصحيح لون شعرك في البيت عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر 5 طرق طبيعية لصبغ الشعر تقدري تعمليهم بنفسك في البيت على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

محمد نصر

مدون صحفي ولدي خبرة في المجال منذ سنة 2012 في الصحافة المكتوبة كما لدي نفس الخبرة في المجال الإذاعي وتسجيل الصوت على البرامج منذ سنة 2012

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى