الاخبار

نصايح مكياج هتساعدك على منع الزيوت الزيادة في منطقة التي زون بشكل فعال

لو انتي صاحبة بشرة دهنية او مختلطة ، يبقى اكيد بتتعرضي لمشكلة الزيوت الزيادة على الوش وخصوصا منطقة التي زون ، واللي مش بيكون تأثيرها بس انها بتلمع الوش وبتسيح المكياج ، ولكن كمان بتعرض البشرة لخطر انسداد المسام وظهور حب الشباب ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنقولك نصايح مكياج لمنع الزيوت الزيادة ، وهتساعد ان مكياجك يدوم لفترة اطول.

نصايح مكياج لمنع الزيوت الزيادة:

1- استخدمي برايمر:

البرايمر يعتبر اهم منتج لصاحبات البشرة الدهنية والمختلطة ، لانه بيطفي لمعان البشرة وبيساعد على تثبيت المكياج على مدار اليوم ، عشان كده بننصحك قبل وضع كريم الاساس ، حطي كمية صغيرة من البرايمر على منطقة التي زون والمناطق اللي بتلاحظي انها بتبقى دهنية اكتر.

نصايح مكياج لمنع الزيوت الزيادة

2- اختاري الصيغة الصحيحة لكريم الاساس:

اختيار كريم الاساس الصح مهم جدا ، لو بشرتك مختلطة ، اختاري كريم اساس مرطب عشان تمنعي الجفاف في باقي اجزاء الوش لان البشرة المختلطة بيكون منطقة التي زون بس هي اللي دهنية وباقي الوش جاف ، اما لو بشرتك دهنية اختاري تركيبة كريم اساس مات عشان تمنعي الدهون الزيادة على الوش.

للتطبيق حطي كريم الاساس على الوش كله وادمجيه لبره باستخدام فرشة كريم اساس او بيوتي بلندر رطبة عشان تحصلي على تغطية متساوية.

3- اخفي العيوب + واعملي اضاءة للوش:

لما الموضوع يتعلق بالتعامل مع البشرة الدهنية او المختلطة ، افتكري دايما ان القليل هو الاكتر ، لان وضع طبقات زيادة من المنتجات هيخلي مكياجك يبقى متكتل ، المفروض تعملي ايه؟ بكل بساطة استخدمي الكونسيلر لمهمتين مع بعض استخدميه لاخفاء العيوب وهايلايت في نفس الوقت ، ازاي تعملي ده؟ ببساطة باستخدام كونسيلر افتح من لون بشرتك ، الدرجة الفاتحة مش بس هتخفي الشوائب ، ولكن كمان هتدي اضاءة للوش من غير اللمعان الزيادة اللي بيعمله الهايلايتر.

4- ضيفي اللمسة النهائية:

بمجرد ما تحطي كريم الاساس والكونسيلر ، هيبقى جيه وقت تثبيت مكياجك كله ، استخدمي بودرة التثبيت حطيها على منطقة التي زون باستخدام فرشة ناعمة ، ده هيساعد على منع لمعان البشرة طول اليوم.

ازاي تخفي الهالات السودا وعيوب البشرة بالكونسيلر زي المحترفين

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر نصايح مكياج هتساعدك على منع الزيوت الزيادة في منطقة التي زون بشكل فعال على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

اسماعيل الماحي

اسماعيل الماحي

كاتب محتوى باللغة العربية شغف بالبحث والإطلاع بجانب دقة في مراعاة قواعد اللغة وعلامات الترقيم

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى