الاخبارصحة

وضعيات يوجا للتحكم في تساقط الشعر واعادة نموه بشكل اسرع

تساقط الشعر من اكبر المشاكل اللي بيعاني منها كتيري من البنات ، وغالبا عشان نعالج المشكلة دي بنجرب وصفات وعلاجات كتير ، ولكن هل سبق وجربتي اليوجا للتحكم في تساقط الشعر واعادة نموه؟ المعلومة يمكن تبقى جديدة وغريبة ، ولكن الحقيقة ان اليوجا بتساعد في نمو الشعر وكمان تجنب تساقطه ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم وضعيات يوجا لمنع تساقط الشعر واعاده نموه مرة تانية.

ازاي اليوجا بتفيد الشعر: اليوجا بتساعد في الحفاظ على صحة اجسامنا الداخلية ، وبيخلص الجسم من التوتر والقلق ، وبينظم الدورة الدموية ، وكل ده بيأدي لصحة الجسم ، وده بينعكس على الشعر وبيساعد على تقليل التساقط ، ممارسة اليوجا كل يوم ، هيعمل تغيير جذري في جسمك ، وهتحسي بنشاط وحيوية اكتر.

هتتفاجئي ان اليوجا هتغير شعرك من باهت لشعر صحي ، بالاضافة كمان انها بتحسن الهضم وبتقلل القلق ، وهما يعتبروا من العوامل الرئيسية اللي ليها دور في تدهور الشعر.

– اليوجا بتساعد في تنشيط الدورة الدموية.

– بتقلل التوتر والقلق.

– بتخلص الجسم من السموم بشكل طبيعي.

– بتحسن النمو البدني والعقلي.

– بتخلي فروة الراس صحية وبتقوي الشعر وبتساعد على كثافته.

وضعيات يوجا لمنع تساقط الشعر وضعيات يوجا لمنع تساقط الشعر: 1- وضع Adho Mukha Svanasana (Downward-Facing Dog Pose) الوضع ده ممكن يعمله المبتدئين بكل سهولة ، اعمليه كل يوم الصبح على معدة فاضية ، لمدة 1 – 3 دقايق.

الوضع ده بيساعد على تحسين الدورة الدموية ، لانه بيساعد على تدفق الدم للراس ، بالاضافة انه بيضغط على عضلات البطن وبيحسن الهضم ، بيعمل تمدد للرقبة والعمود الفقري ، وبالتالي بيخلص الجسم من التوتر ، وكمان بيريح العقل وبيهديه.

طريقة الوضع بالفيديو:

2- وضع  Uttanasana (Standing Forward Bend Pose): الوضع ده بيجدد جسمك وبيرفع معنوياتك ، بالنسبة لمدة التمرين للمستوى المتوسط اثبتي على الوضع لمدة 15 – 30 ثانية ، اعمليه الصبح على معدة فاضية ، ولو مش هتقدري تعمليه الصبح ممكن تعمليه بالليل ولكن لازم يكون بعد 4 – 6 ساعات من اخر وجبة اكلتيها.

الوضع ده بيساعد على اندفاع طاقة اكتر لخلايا مخك ، بيساعد على تهدئة العقل وبيمنع الصداع ، كمان ليه تأثير ايجابي على الجهاز الهضمي ، اللي بدوره بيحل مشكلة الامساك.

طريقة الوضع بالفيديو:

3- وضع Ustrasana (Camel Pose) اعملي التمرين ده كل يوم الصبح على معدة فاضية ، لمدة 30 – 60 ثانية ، والافضل تكون المعدة فاضية للحصول على افضل النتايج لان جسمك بيكون فيه طاقة من الاكل المهضوم ، وده هيخليكي تعملي الحركات باداء افضل.

الوضع ده بيحسن الهضم والافراز ، بيفتح الصدر وبيخفف التوتر ، بيشفي ويوازن الشكرات وبيحسن وضعية الضهر وبيقوي الجسم ، بينظم كمان الدورة الشهرية وبيساعد على التخلص من توتر المبايض.

طريقة الوضع بالفيديو:

4- وضع Vajrasana (Thunderbolt Pose): للمبتدئين اعملي التمرين كل يوم لمدة 5 – 10 دقايق.

الوضع ده مع الممارسة المنتظمة ، بيقضي على الامساك ، بيساعد على استقرار العقل ، بيقلل من السمنة ، بيخفف من التوتر في الضهر ، كمان الوضعية دي بتعالج اضطرابات المعدة ، وبتحسن الدورة الدموية ، وبتقوي العضلات.

طريقة الوضع بالفيديو:

5- وضع Sarvangasana (All Limb Pose) اعملي التمرين كل يوم الصبح على معدة فاضية ، لمدة 30 – 60 ثانية على الاقل.

الوضع ده بيساعد على علاج الاكتئاب الخفيف ، بيهدي العقل ويخفف التوتر ، بيعمل تمدد للرقبة والكتفين ، بينظم عملية الحرق في الجسم ، هيحافظ على جسمك نشيط وخالي من الالم.

طريقة الوضع بالفيديو:

6- وضع Pawanmuktasana (Wind Relieving Pose) الوضع ده من الاوضاع اللي اي شخص مبتديء يقدر يعمله بسهولة ، وهو من الاوضاع اللي لما يتعمل الصبح بيساعد على ازالة كل الغازات الهضمية من المعدة ، اعمليه يوميا لمدة 30 – 60 ثانية.

بيحسن الهضم ، بيقوي عضلات البطن ، كمان بيعمل تدليك للاعضاء الداخلية والامعاء ، الوضعية دي كمان بتخفف من التوتر في اسفل الضهر ، وبتحسن الدورة الدموية لاعضاء الجسم ، وكمان بتقلل دهون البطن.

طريقة الوضع بالفيديو:

7- وضع Sirsasana (Headstand Pose) التمرين ده بيحتاج انه تعمليه بعد 10 – 12 ساعة على الاقل من اخر وجبة ليكي ، والصبح يعتبر اكتر وقت مثالي للتمرين ، اعمليه لمدة 1 – 5 دقايق او اقل حسب قدرتك وراحتك ، وبالنسبة للمبتدئين تقدري تعملي الحركة وانتي ساندة على الحيطة.

الوضع ده بيهدي العقل بشكل فوري وبيخفف التوتر ، بيزود التركيز وتدفق الدم لفروة الراس ، بيطور قوة عضلاتك الاساسية ، بيغذي عقلك ، كمان بيعالج الغدة الدرقية وبيزيل الخمول.

طريقة الوضع بالفيديو:

التمارين كلها مجمعة:

نصايح اضافية لشعر صحي: – قبل ما تبدأي اليوجا ، اتأكدي ان معدتك فاضية.

– اعملي احماء جسمك عن طريق تمرين تمدد بسيط عشان متأذيش عضلاتك.

– اليوجا نتجيتها مش فورية ، ولكن هتلاحظي الفرق بعد الانتظام عليها لمدة شهر.

– لو مش عايزة تمارسي يوجا ، ممكن تمارسي الجري, المشي, او ركوب العجل.

– اي تمرين لزيادة الدورة الدموية هيساعد في علاج تساقط الشعر.

– كلي دايما اكل صحي ، لان ده بينعكس على صحة الشعر.

نصايح لشعر صحي 7 نصايح هندية هتساعدك على تكثيف ولمعان شعرك حركات يوجا لصحة الشعرزيادة نمو الشعرصحة الشعرفوائد اليوجامنع تساقط الشعرنصائح لشعر صحيوضعيات يوجايوجا لمنع تساقط الشعر

مهند اليوسف

كاتب دائم في عكاظ اليوم الاخباري يمتلك خبرة تزيد عن 20 عاما في الاخبار الاقتصادية و المالية.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى