الاخبارصحة

الاطعمة الغنية بالكولاجين للحفاظ على شباب وصحة البشرة

الكولاجين عنصر مهم للصحة ، الاطعمة الغنية بالكولاجين ممكن تعمل المعجزات مش بس لبشرتك وشعرك ولكن كمان لعضلاتك ومفاصلك ، ولكن قبل ما تبدأي تمشي على نظام غذائي غني بالكولاجين ، او تاخدي مكملات الكولاجين الغذائية ، انتي محتاجة تعرفي الكولاجين بيعمل ايه في جسمك ، والاطعمة اللي المفروض تاكليها لزيادة الكولاجين ، وده كله هنعرفه النهاردة من خلال المقال بتاعنا.

حقائق عن حمية الكولاجين: – حمية الكولاجين هي طريقة لتناول الطعام اللي بتعتمد على التقليل من السكر وزيادة الاطعمة الغنية بالكولاجين ، او مكملات الكولاجين الغذائية ، او الاطعمة اللي بتعزز قدرة الجسم على انتاج الكولاجين.

– الكولاجين بيكون موجود بشكل طبيعي في اجزاء من الحيوانات ، زي الفراخ, اللحوم, الاسماك, ومنتجات الالبان.

– الجسم بيصنع الكولاجين من نفسه من خلال سلسلة معقدة من العمليات اللي بتشمل الاحماض الامينية, النحاس, الزنك, وفيتامين سي.

– مع التقدم في العمر ، بينخفض انتاج الكولاجين في الجسم ، وحمية الكولاجين في الحالة دي ممكن ساعد في عكس بعض علامات الشيخوخة.

– حقن الكولاجين ومكملات الكولاجين الغذائية ممكن تبقى جزء من حمية الكولاجين مع الاكل.

لكن في حالة لو مش عايزة مكملات غذائية او حقن كولاجين وعايزة تزودي الكولاجين بشكل طبيعي ، تقدري تعملي ده من خلال الاكل الصحيح ، تعالوا نشوف في السطور الجايه الاطعمة الصحية والاعشاب الغنية بالكولاجين.

الاطعمة الغنية بالكولاجين الاطعمة الغنية بالكولاجين: – اللحم البقري: اللحم البقري يعتبر واحد من افضل مصادر الاحماض الامينية ، وهي تعتبر الاحماض الاساسية للانسجة الضامة ، واللحم البقري يعتبر كمان مصدر طبيعي للكولاجين.

– السمك مع الجلد: الجلد اللي موجود في الاسماك ، خصوصا اسماك البحر ، غني بالكولاجين ، وبصرف النظر عن ده ، الاسماك تعتبر مصدر كبير لاحماض الاوميجا 3 الدهنية ، واللي بتساعد على تعزيز صحة الجلد.

– الفراخ: الفراخ تعتبر كمان واحدة من مصادر الكولاجين ، وبشكل خاص رقبة الفرخة والغضاريف تعتبر مصدار جيدة جدا للكولاجين.

– البيض: البيض يعتبر طريقة صحية جدا لدمج البروتينات الصحية في نظامك الغذائي لانها بتحتوي على الاحماض الامينية اللي بتصنع الكولاجين.

– شوربة العضم: شوربة العضم بتتعمل عن طريق غلي العضم والانسجة الضامة من لحم البقر, لحم الغزال, الفراخ, الديك الرومي لفترة طويلة على النار ، عملية الطبخ البطيئة دي بتساعد على سحب الكولاجين من العضم وبينزل كله في الشوربة.

اطعمة بتزود انتاج الكولاجين: من الواضح ان في نقص في الاطعمة الغنية بالكولاجين لان معظم المصادر الطبيعية بتعتمد على الحيوانات ، وبما انه الجسم هو ممكن ينتج الكولاجين لوحده ، تقدري تاكلي المكونات اللي ممكن جسمك يستخدمها كمواد خام لبناء الكولاجين ، والتركيز على العناصر الغذائية الاساسية لنمو الكولاجين والحفاظ عليه.

– فيتامين سي: الجسم ميقدرش ينتج فيتامين سي لوحده بشكل طبيعي ، عشان كده مهم تدخلي في نظامك الغذائي الاطعمة اللي بتحتوي على فيتامين سي ، لان الجسم بيستخدم فيتامين سي لانتاج الكولاجين.

ومن الاطعمة الغنية بفيتامين سي الفلفل الاحمر والاخضر, الفواكة الحمضية, التوت, التوت الاسود, البروكلي, براعم بروكسل, البطاطس.

– الزنك: الزنك بيلعب دور مهم في نمو العظام والحفاظ عليها ، والزنك كمان بيلعب دور في تكوين الكولاجين في الجسم ، والدراسات اظهرت ان الزنك بيزود من اداء الخلايا المسؤولة عن انتاج الكولاجين في انسجة العضم.

من الاطعمة الغنية بالزنك ، اللحوم, المحار, الحمص, المكسرات, الحبوب المدعمة, الخبز, ومنتجات الالبان.

– النحاس: الجسم محتاج لزيادة النحاس لزيادة انتاج الكولاجين لانه بيلعب دور حيوي في تطوير الانسجة الضامة وصيانتها ، الايلاستين (هو بروتين بيضيف مرونة على الانسجة الضامة في الجلد) ، والكولاجين ممكن انه يشكل روابط وانتاجه يزيد بفضل توفر النحاس في الجسم.

الاطعمة الغنية بالنحاس ، المكسرات, الخوخ, الخضروات الورقية اللي لونها اخضر غامق, البطاطس, الفلفل الاسود, المحار, واللحوم العضوية زي الكبدة, الكلاوي.

– احماض الاوميجا 3 الدهنية: الدراسات اثبتت ان الاوميجا 3 ممكن انها تزود من تكوين الكولاجين الليفي (الخلايا اللي بتصنع الانسجة الضامة).

الاطعمة الغنية بالاوميجا 3 ، بذور الكتان, بذور عباد الشمس, بذور الشيا, الجوز, براعم بروكسل, اللفت, السبانخ, والاسماك الدهنية زي الماكريل, السردين, السلمون.

– مضادات الاكسدة: مضادات الاكسدة مش بتصنع الكولاجين بشكل مباشر ، لكن هي مهمة جدا للبشرة ، لان الجذور الحرة في بشرتك مسؤولة عن فقدان الكولاجين ، ومضادات الاكسدة تعتبر هي منظفات الجذور الحرة وبتحمي الكولاجين في بشرتك من التلف المفرط.

الاطعمة الغنية بمضادات الاكسدة ، الشوكولاتة الغامقة, الفاصوليا, التوت, اللفت, السبانخ, الكرنب الاحمر, البصل, الخوخ, المشمش, البروكلي, الشاي الاخضر ، وغيرها كتير من الاكلات اللي تعتبر من مضادات الاكسدة.

ايه اللي هيحصل للجسم لو الكولاجين منخفض: من بداية اوائل العشرينات بيبدأ الجسم بالفعل يفقد الكولاجين ، ولما توصلي للاربعينات ، تقدري تتوقعي خسارة بنسبة واحد في المية في الكولاجين كل سنة ، وببداية سن التمانين ، جسمك بينتج كولاجين اقل بنسبة 75% من اللي كان بينتجه في سن الشباب ، وبالاضافة للعمر ، في عوامل تانية ممكن تأدي لفقدان الكولاجين ، زي الجذور الحرة, التدخين, الامراض, النظام الغذائي الخالي من المغذيات.

ومن اعراض انخفاض مستويات الكولاجين في الجسم:

– شيخوخة الجلد:

فقدان الكولاجين بيأدي لفقدان بشرتك لمرونتها وثباتها وحمايتها من التآكل الطبيعي, التجاعيد, الخطوط العميقة, ترهلات الجلد ، اللي هيكون معرض اكتر للتلف من الملوثات والاشعة فوق البنفسجية ، ودي كلها تعتبر بعض العلامات اللي بتدل على فقدان بشرتك للكولاجين.

– الم المفاصل:

الغضروف في جسمك بيتكون من النوع التاني من الكولاجين ، والغضاريف وظيفتها انها بتساعد العضم على الانزلاق فوق بعضه من غير احتكاك ، ومع فقدان الكولاجين الغضاريف دي بتتآكل وبتأدي لهشاشة العظام ، والمفاصل المتيبسة, الاوجاع, التورم هي من اكتر اعراض التهاب المفاصل شيوعا.

– ضعف العظام:

قوة وبنية العضم بيعتمدوا بشكل كبير على الكولاجين ، اللي بيمثل اكتر من 80% من البروتينات الموجودة فيها ، ونقدر نقول ان العظام الضعيفة والهشة المعرضة اكتر للاصابات والكسور مرتبطة بفقدان الكولاجين في الانسجة الضامة في عضمك ، وفي دراسة تانية ان فقدان الكولاجين مسؤول عن هشاشة العظام.

– تصلب الاربطة والاوتار:

الاوتار في جسمك بتربط بين عضمك وعضلاتك ، وفي حين ان الاربطة بتربط عضمك ، الاوتار والاربطة بيتكونوا من انسجة ضامة بتحتوي على الكولاجين ولو فقدت نسبة كبيرة منه ، هتواجهي مشاكل في الحركة والتصلب.

ايه هي مشروبات الكولاجين وازاي الكولاجين بيشتغل على البشرة ويفيدها  ايه هي مشروبات الكولاجين وازاي الكولاجين بيشتغل على البشرة ويفيدها

مهند اليوسف

كاتب دائم في عكاظ اليوم الاخباري يمتلك خبرة تزيد عن 20 عاما في الاخبار الاقتصادية و المالية.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى